Kasvaakseen lihas tarvitsee proteiinia ja proteiini muodostuu aminohapoista. Erilaisia aminohappoja on yhteensä 20 erilaista, joista 9 on ihmiselle välttämättömiä. BCAA aminohapot L-leusiini, L-valiini sekä L-isoleusiini kuuluvat näihin välttämättömiin aminohappoihin, joita jokaisen tulee saada. Lyhenne BCAA tulee englanninkielisestä termistä branched-chain amino acids – haaraketjuiset aminohapot. Kaikki aminohapot ovat valkuaisaineiden eli proteiinien luonnollisia ainesosia, joita saadaan ravinnosta.

BCAA eli haaraketjuiset aminohapot auttavat tehostamaan suoritusta ja lihaksen kehitystä eri tavoin. Tutkimuksissa on todettu, että BCAA voi edistää treeniä, esim. palautumisessa. Haaraketjuiset aminohapot auttavat kudosta palautumaan vaurioista. BCAA –lisä onkin parhaimmillaan pitkäkestoisessa suorituksessa, sillä se estää maratoonarien lihaskatoa toimimalla lihasten energianlähteenä, kun glykogeenivarastot ovat loppuneet. Tätä kautta BCAA:lla on myös lihasta säästävät vaikutus, koska lihasten käyttäessä BCAA:ta energiakseen pienenee lihaksien proteolyysi eli hajottaminen (jolloin keho käyttää lihaksistoa energiakseen). BCAA voi lisätä yksilöillä lihasten maitohapon sietokykyä. BCAA on myös salitreenaajien suosiossa, mikä johtunee L-leusiinin positiivisista vaikutuksista lihasproteiinisynteesiin. L-isoleusiini edistää puolestaan glukoosin käyttöä lihasten energiaksi.

BCAA uudessa muodossa poreena

Dexalin uusi BCAA-poretabletti on markkinoiden ensimmäinen sokeriton, hyvänmakuinen aminohappo-vitamiinijuoma poretabletin muodossa. Annos sisältää 2500 mg BCAA:ta (suhteessa 2:1:1) sekä noin kahden kahvikupillisen verran kofeiinia. Porejuomat ovat loistavia treeniin ja ennen treeniä, kohottamaan energiatasoja ja nostamaan suorituskykyä.

Dexal BCAA Drink – juoman sisältö per annos:
BCAA 2:1:1 (L-leusiini, L-isoleusiini, L-valiini) 2500 mg
L-Karnitiinia 400 mg
Kofeiinia 180 mg

Katso Dexal BCAA poreiden tarkempi sisältö ja tuotetiedot täältä.

Kofeiini ja BCAA yhdessä – tehoa ja suorituskykyä treeniin

Kofeiini on voimakas stimulantti, jota voidaan uuttaa kahvipavuista tai valmistaa synteettisesti. Laaja tutkimusaineisto osoittaa, että kofeiinista voi olla hyötyä sekä voiman että kestävyyden lisäämisessä. Voimatasojen lisäys on todettu painonnostossa ja myös pyörä ergometritestissä niin treenatuilla ja aloittelevillakin urheilijoilla. Kofeiini edistää kognitiivista toimintaa ja voi siten vaikuttaa suotuisasti henkiseen suorituskykyyn. Kofeiini tunnetaan aineenvaihduntaa vilkastavana aineena, jonka vuoksi se on suosittu diettaajien keskuudessa.

Kofeiinin aktiivinen käyttö nostaa sen toleranssia, ja noin kuukauden tauko kofeiinista laskee toleranssia.

 

[Lähteet 1, 2, 3, 4, 5, 6].

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18704484
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9124069
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21297567
http://www.ergo-log.com/proteinplusaminoacids.html
https://examine.com/supplements/branched-chain-amino-acids/
https://examine.com/supplements/caffeine/