Kollageeni on elimistön yleisin proteiini, joka koostuu kolmoiskierteisistä aminohappoketjuista. Se on ihon, lihasten, luiden, rustojen, jänteiden ja nivelsiteiden tärkeä rakennusaine. Esimerkiksi luiden ja rustojen massasta jopa 90 % koostuu kollageenista.

Kollageenilla on useita terveysvaikutuksia, jotka vaikuttavat elimistön hyvinvointiin. Kollageeni auttaa kehoa liikkumaan vapaasti ja tehokkaasti, sillä sen suuri vetolujuus mahdollistaa kehon joustavuuden ja vahvuuden. Kollageeni antaa lihaksille ja jänteille rungon, joka venyy, joustaa, tukee ja taipuu. Kollageeni tukee luuston ja rustojen vahvuutta ja sen avulla voi parantaa nivelten joustavuutta ja liikkuvuutta. Lisäksi kollageeni lisää lihaksiston hyvinvointia ja auttaa myös rakentamaan lihaksia.

Kollageeniproteiinilisät ovat hyödyksi erityisesti urheilijoille ja kuntoilijoille, joiden nivelet joutuvat kovaan rasitukseen ja jotka ovat alttiita loukkaantumisille äkkinäisten tai toistuvien liikkeiden vuoksi. Kollageeniproteiini auttaa myös elimistöä palautumaan urheilusuorituksesta. Riittävä kollageenin nauttiminen on todettu voivan auttaa vähentämään treeniin liittyviä nivelkipuja.

Kollageenin tuotanto elimistössä vähenee iän myötä, mikä aiheuttaa muun muassa voimien heikkenemistä, luiden haurastumista sekä nivelten jäykkyyttä. Kollageeniproteiini tukee näiden iän aiheuttamien muutosten ehkäisyssä ja auttaa ylläpitämään kehon liikkuvuutta sekä lihaksiston, luuston ja nivelien hyvinvointia.

Kollageeniproteiini on hyvä energianlähde, joka pitää kylläisenä pitkään. Fyysisesti aktiiviset henkilöt tarvitsevat muita enemmän proteiinia parantaakseen harjoittelukapasiteettiaan ja nopeuttaakseen palautumista. Kollageeniproteiini on luonnollista ja helposti sulavaa proteiinia, jonka elimistö saa käyttöönsä nopeasti. Kollageeniproteiini auttaa ylläpitämään terveellistä ja aktiivista elämäntapaa.

Nämä Dexal tuotteet ovat kollageeniproteiinin lähteitä:

Dexal Whey + Collagen Protein -proteiinijauheet

Dexal-proteiinipatukat (Licorice, Chocolate brownie, Apple pie)

Lähteet:

O’Brien. 1992. Functional anatomy and physiology of tendons. Clinics in Sports Medicine 11, 505-520.

Zdzieblik, D. 2015. Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: A randomized controlled trial. British Journal of Nutrition, 114(08):1237-1245

Clark, K.L. 2008. 24-week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Current medical research and opinion, 24(5):1485-1496

Jiang, J.X. 2014. Collagen peptides improve knee osteoarthritis in elderly women: A 6-month randomized, double-blind, placebo-controlled study. Agro FOOD Industry Hi Tech, 25:19-23

Suomen terveysliikuntainstituutti. 2017. Luettavissa: http://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/liikunnan-vaikutukset-elinjarjestelmittain/